Om

Banner.nu är en sida om internet förr och nu.

När internet var ungt var altavista.digital.com var den dominerande sökmotorn, länkar samlades i länkkataloger och det vanligaste sättet att tipsa om sin webbsida var att placera en banner på andra sidor eller delta i ett bannerbyte.

Dessa banners blev ofta alltmer animerade och designade i grälla färger för att synas och dra till sig uppmärksamheten, vilket gjorde att användare tröttnade och lärde sig att ignorera banners eller sortera bort dem med någon annonsblockerare.

Den genomsnittliga webbsideägaren fick med tiden upp ögonen för nyttan med att synas i sökmotorerna. Google blev den dominerande sökmotorn och istället för iögonfallande banners gick man mer och mer över till textbaserade annonser, inte minst sökmotorerna, med ett antal sponsrade sökresultat överst i sökresultatet som auktionerades ut.

Med tiden blev det allt dyrare att få en av de sponsrade platserna i sökmotorerna och fler och fler insåg värdet av att synas i det organiska sökresultatet och man började jobba med sökmotoroptimering för att förbättra sidans möjlighet att synas i det organiska sökresultatet.